Ejner Hessel A/S - 50 år på forkant.

Ejner Hessel A/S har rod i vognmandsverdenen. Måske er det derfor, vi har så let ved at forstå, at vores job er at få din bil ud at køre igen i en fart. Det har vi gjort i 50 år nu – skroll ned og få hele historien, tiår for tiår.

Klik dig igennem historien herover, og dyk ned i Hessels historie.

60’erne. Starten på det hele.

Ejner Hessel (1932-1990) begyndte som vognmand med at køre brunkul i 1953 med en enkelt Mercedes-lastbil. I løbet af nogle år voksede forretningen til ti lastbiler, men en arbejdsulykke i 1958 betød, at Ejner Hessel ikke længere selv kunne køre.

Efter nogle år bag skrivebordet solgte han forretningen og kastede sig i 1968 over handel med lastbiler. Han købte bl.a. brugte svenske lastbiler, satte dem istand og solgte dem til danske vognmænd. Forretningen gik hurtigt fremad, for kunderne opdagede, at Ejner talte samme sprog som dem, nemlig ’vognmandsk’. For som tidligere chauffør og vognmand havde han selv mærket, hvad en bil på værksted betød for forretningen.
Disse erfaringer tog han med over i sin nye virksomhed – sammen med almindelig jysk ordholdenhed.

70’erne. På mærkerne.

I 1971 flyttede virksomheden lidt sydpå til Brande. Allerede efter få år var der behov for mere plads.

På en grund på Jyllandsvej blev der i 1974 bygget et nyt, moderne værksted til de 18 medarbejdere, der dengang var tilknyttet. Tre år senere blev Ejner Hessel aut.forhandler af Fiat lastbiler og sidenhen søstermærket Iveco.

Virksomheden blev større, med afdelinger i bl.a. Vejle (frem til 1982) og Padborg. Medarbejderstaben passerede 60 – heraf 15 lærlinge. For som Ejner Hessel dengang sagde til en lokal avis: ”Jeg mener simpelthen, det er erhvervslivets opgave og pligt at uddanne unge mennesker. Dertil kommer, at der intet mere glædeligt findes end at arbejde med de unge”.

80’erne. Mercedes-Benz på banen.

I 80’erne grundlagde Ejner Hessel virksomhedens ry for at kunne levere komplette løsninger til transporterhvervet. Virksomheden forhandler trailere, påhængsvogne, kraner og andet udstyr til lastbiler. Det var kvalitetsmærker som Zorzi, Fruehauf, Leci og CMT.

I april 1987 var det skiftetid – Ejner Hessel A/S blev aut. Mercedes-Benz forhandler, og Ejner overtog Mercedes-Benz forretningen i Herning. Mercedes-Benz var et stærkt bilmærke, især inden for erhvervskøretøjer, da priser og afgifter dengang betød, at kun ganske få Mercedes personbiler blev solgt til private eller som firmabiler. Til gengæld var Mercedes-Benz’ program for erhvervskøretøjer et godt match til Ejner Hessel, der jo netop havde fokus på biler til erhvervslivet og nu kunne tilbyde Europas stærkeste udvalg af vare- og lastbiler.

90’erne. De første udvidelser.

I 1990 døde Ejner Hessel - alt for tidligt. Men sønnerne Bjarne, Steen, Bent og Peder Hessel, der alle var involveret i virksomheden, fortsatte faderens livsværk ud fra samme principper som virksomheden var blevet skabt på. Adm. direktør Bjarne Hessel har udtrykt det således: ”Man kan godt tale om en særlig Hesselkultur, men det er ikke noget, vi har skrevet ned. Vores medarbejdere har store frihedsgrader – mennesker vokser, når de får lov til at udfolde sig”.

Da Mercedes-Benz Danmark A/S blev etableret i 1991, så Hessel-familien nye muligheder og erhvervede tre forretninger i Holstebro, Ringkøbing og Vejle. Ekspansionen fortsatte, og i 1994 blev forretninger i Silkeborg og Viborg opkøbt. Omsætningen rundede 1/2 mia. kr. og medarbejderantallet de 300.

00’erne. Den store ekspansion.

Forretningerne i Midtjylland havde udviklet sig godt i 90’erne - men nu var det på tide at komme videre. I 2003 blev Aars Motor Company A/S samt Autogården A/S i Thisted til en del af Ejner Hessel A/S. Og i 2005 kom turen til Nord- og Østjylland gennem overtagelse af forretninger i Aarhus, Randers, Aalborg og Hjørring. Nu rummede koncernen 14 afdelinger med i alt 600 medarbejdere.

I 2008 gjaldt det turen over Storebælt. Ejner Hessel A/S opkøbte de autoriserede Mercedes-Benz forretninger i Holbæk, Næstved, Nykøbing Falster, Ringsted, Roskilde og Slagelse. Desuden blev en afdeling etableret i Avedøre ved København.

10’erne. Modernisering og udvikling.

Efter eventyret med de amerikanske bilmærker begyndte Ejner Hessel i stedet at handle med Renault. I en periode var det lastbiler, men fra 2009 blev virksomheden aut. forhandler af Renault person- og varebiler - og fra 2010 også Dacia. Bilerne forhandles og serviceres i en lang række af koncernens forretninger.

I 2015 overtog Hessel en stor Renault og Dacia forretning i Albertslund og byggede den om, så den i dag står som den mest moderne Renault og Dacia forretning i Skandinavien. Også i Slagelse, Roskilde, Ringsted og Holbæk er der inden for de seneste år sket væsentlige ombygninger og moderniseringer. Det hele kulminerer med den store modernisering og udvidelse i Aarhus i 2018.

I 2016 rundede Ejner Hessel A/S en nettoomsætning på ca. 4,4 milliarder kroner.

20’erne. Klar til den digitale fremtid.

I 2018 kan Ejner Hessel A/S fejre sit 50 års jubilæum. Samtidig åbner virksomheden et nyt Mercedes-Benz bilhus i Aarhus. Det nye bilhus er en udvidelse af Ejner Hessels eksisterende anlæg på Agerøvej i Tilst. Arealet er blevet næsten fordoblet med 6.200 m2 under tag. Her skal der sælges Mercedes-Benz personbiler og varebiler.

Men det er ikke bare et nyt bilhus. Huset indvarsler en ny tid – både for Hessel og for resten af bilbranchen: Den digitale tidsalder. Både kunder og bilproducenter har taget den digitale teknologi til sig. Så det gør Ejner Hessel A/S også. Der er investeret målrettet i den digitale fremtid i Aarhus. Som f.eks. når:

  • Mekanikeren bestiller reservedele via computer under arbejdet.
  • Lagerobotter henter reservedelene sikkert og hurtigt frem.
  • Den ’aktive indskrivning’ automatisk måler bremseeffekt, undervogn, udstødning og hjuludmåling på mindre end to minutter.
  • Kunden kan bygge sin nye bil i naturlig størrelse på storskærm, hvis ikke ønskebilen er på lager.

Med udvidelsen af forretningen i Aarhus gør Ejner Hessel A/S egentlig det samme, som de har gjort i de foregående 49 år: Sørger for at være på forkant af udviklingen.