Hør det fra andre – ”det med eVans er nemt”
Vi kan som forhandler sagtens sige: ”Det er nemt, og du skal da bare springe ud i det”, men hvorfor ikke høre det fra andre virksomheder som med succes har taget springet over til elektrificering af deres varebiler? Vi har derfor taget en snak med forskellige virksomheder fra forskellige brancher, der alle er hoppet med på den elektriske vogn. Bliv klogere på hvorfor og hvordan omstillingen til elektriske varebiler er gået dem nedenfor.
Det Gode Håndværk traf det miljøbevidste valg
Flere og flere virksomheder ønsker at bidrage til en mere bæredygtig fremtid ved at træffe miljøbevidste valg. Én af disse er tømrer og snedkerfirmaet Det Gode Håndværk, hvor indehaver Malthe Asferg satte den grønne omstilling øverst på agendaen og investerede derfor i en Mercedes eVito. Inden han så sig om, blev én eVito til tre.
Det Gode Håndværk har fuld fokus på den grønne agenda med Mercedes eVito
- Elektrisk rækkevidde: Op til 265 km
- Opladning DC (10-80%): 35 min
- Max. brutto nyttelast: 997 kg.
- Max. lastrum kapacitet: 6 m³
Hydel valgte el for at reducere driftsomkostninger
Hos Hydel, leverandør af nye og brugte lifte, gaffeltrucks, kraner, materialehejs og teleskoplæssere, valgte man at investere i elbiler med formålet at reducere driftsomkostningerne. Indehaver Kasper Balslev gjorde regnestykket op efter en sammenligning mellem diesel og el og konkluderede: Driftsøkonomien er lavere på el. Montørerne hos Hydel har rosende ord om både Mercedes eVito og eCitan. De er fleksible, lydløse og komforten er i top, lyder feedbacken.
Hydel sparer penge hver måned med en Mercedes eCitan
- Elektrisk rækkevidde: Op til 300 km
- Opladning DC (10-80%): 40 min.
- Max. brutto nyttelast: 752 kg.
- Max. lastrum kapacitet: 2,9 m³
Elbil som familiens og Velofits daglige køretøj
Velofit er en nichevirksomhed, som giver skræddersyede kvalitetsoplevelser, hvad enten du bliver bikefittet, testet, bestiller en cykelrejse eller prøver nyt cykeltøj. Indehaver, Thomas Bundgaard, beskriver selv elbilen som fuldstændig genial, primært på grund af bagagepladsen, hvor der både er plads til cykler, briks, udstyr og hele familien, hvilket gør det til den perfekte bil både i det private og i virksomhedsregi.
Velofit kører familien og cykeludstyret rundt med en Mercedes-Benz EQV Van
- Elektrisk rækkevidde: Op til 350 km
- Opladning DC (10-80%): 40 min.
- Max. brutto nyttelast: 940 kg.
- Max. lastrum kapacitet: 4,6 m³ / 8 personer
Kalaset ønsker at gøre deres tourné en smule grønnere
Og hvordan gør man så det? Jo, man tager på Danmarks Tourné i en elektriske varebil, og så laver man merchandise på fansenes eget tøj og genbrugstøj. Dette er startskuddet på Kalasets mission om en smule grønnere tourné, der sigter mod at minimere deres CO2-aftryk mest muligt - og det ønsker vi hos Hessel at hjælpe med! Derfor sendte vi dem, tilbage i foråret, afsted i en Mercedes-Benz eVito Tourer, som har været en trofast følgesvend og ledsaget dem til koncerter landet over lige fra Nibe festival, Smukfest, Roskilde festival til Wonderfestivall på Bornholm.
Kalaset gør deres tourné en smule grønnere med en Mercedes-Benz eVito Tourer Van
- Elektrisk rækkevidde: Op til 359 km
- Opladning (10-80%): 35 min.
- Max. brutto nyttelast: 992 kg.
- Max. lastrum kapacitet: 6,6 m³
Falcks rullende værksted er på el
Hos Falck har de investeret i de første elektriske vejhjælpsbiler, som kører i København og Aarhus. De bruges dagligt af bl.a. Martin, som er Autoredder i København. Her hjælper han 15-20 kunder dagligt, hvor størstedelen af reparationerne på bilen kan laves på stedet. Martin har endnu ikke oplevet, at han har været nødt til at lade batteriet på en vagt, og han har sågar også oplevet dage, hvor han får mere rækkevidde end den oplyste.
Falck kommer til undsætning med en Mercedes-Benz eVito Tourer Van
- Elektrisk rækkevidde: Op til 359 km
- Opladning (10-80%): 35 min.
- Max. brutto nyttelast: 992 kg.
- Max. lastrum kapacitet: 6,6 m³
Nokas ønsker at fremtidssikre kontanterne
Virksomheden Nokas, Danmarks førerne leverandør af produkter og tjenester for kontanthåndtering og værditransport, har valgt at investere i en elbil for at påtage sig et større samfundsmæssigt ansvar og omstille virksomheden, så kontanterne også kan fremtidssikres. Nokas skal dagligt nå rundt til mange kunder og mange stop, men indenfor korte afstande, som gør elbilen helt ideelt til jobbet. Trods de mange daglige besøg, kommer bilen oftest retur med hele 75% på batteriet, så rækkeviddeangst er blevet gjort til skamme.
Nokas bringer kontanterne sikkert frem med en Ford E-Transit
- Elektrisk rækkevidde: Op til 260 km
- Opladning DC (10-80%): 35 min.
- Max. brutto nyttelast: 1.258 kg.
- Max. lastrum kapacitet: 8,8 m³
For DABBA gav det helt sig selv
Når man er et moderne og innovativt cateringfirma, der leverer klimavenlige frokostordninger til virksomheder, så giver det sig selv, at maden også bliver bragt på en klimavenlig måde. Se denne korte video hvor DABBA stifter, Mads, tager os med på tur, og bl.a. forklarer, hvorfor rækkeviddeangst slet ikke er et problem for ham, og hvorfor det er så vigtigt for ham, at DABBA lægges mærke til af de helt rigtige årsager.
Dabba bringer klimavenlig mad ud med en Mercedes-Benz eVito Tourer Van
- Elektrisk rækkevidde: Op til 359 km
- Opladning (10-80%): 35 min.
- Max. brutto nyttelast: 992 kg.
- Max. lastrum kapacitet: 6,6 m³
Lokale ture var afgørende for Låsespecialistens valg
Hos Låsespecialisten var det de mange lokale ture, der gjorde udfaldet for elektrisk kørsel. Han kan nemlig nemt og bekvemt nå rundt til dagens kunder på én enkelt opladning.
Låsespecialisten kommer og hjælper i en Mercedes-Benz EQV Van
- Elektrisk rækkevidde: Op til 350 km
- Opladning DC (10-80%): 40 min.
- Max. brutto nyttelast: 940 kg.
- Max. lastrum kapacitet: 4,6 m³ / 8 personer
Total grøn omstilling hos Haarup
Har man sagt A, må man også sige B. Det er mantraet for direktør og medejer af Haarup Maskinfabrik, Hans Christian, hvorfor han og virksomheden har omstillet sig 100% til grøn energi med bl.a. solcelleanlæg og elektriske varebiler. Elbiler er blot ét af mange punkter på dagsordenen hos Haarup, og de har allerede stor succes.
Haarup Maskinfabrik går en grønnere fremtid i møde med en Renault Master Z.E.
- Elektrisk rækkevidde: Op til 120 km
- Opladning (15-80%): 3 timer
- Max. brutto nyttelast: 1.128 kg.
- Max. lastrum kapacitet: 8 m³
Opladning flere gange dagligt er en naturlig del af hverdagen hos DitoBus
Flere lange køreture i løbet af dagen er virkeligheden for DitoBus, hvilket kunne afholde de fleste fra at køre elektrisk – bare ikke DitoBus. Hør og se i denne ærlige video hvordan chaufførerne får indkoorporeret opladning som en naturlig del af deres hverdag, samt hvilke fordele og ulemper de ser som en del af den elektriske omstilling.
DitoBus kører glade kunder rundt i en Mercedes-Benz EQV Van
- Elektrisk rækkevidde: Op til 350 km
- Opladning DC (10-80%): 40 min.
- Max. brutto nyttelast: 940 kg.
- Max. lastrum kapacitet: 4,6 m³ / 8 personer