Renault 4
"Vi skal lave en bil ligesom et par jeans. Den skal kunne bruges til arbejde såvel som afslapning, og så skal den henvende sig til alle kunder uanset demografi."
Pierre Dreyfus, tidl. bestyrelsesformand v. Renault
En bil med en mission.
Renault 4 blev præsenteret ved Paris Motor Show i 1961 som en direkte konkurrent til Citroëns 2CV. Missionen var klar: Renault ville lave en bil, der skulle være tilgængelig for alle, og som kunne klare de fleste forbrugeres behov. Det skulle være en familiebil, en bil til kvinder, en bil til landmanden eller en bybil. Med et efterfølgende produktionsantal på mere end 8 mio. biler i dens 32-årige levetid, står 4'eren som en af de mest populære og ikoniske Renault igennem tiden.
Pga. den øjeblikkelige succes smedede Renault, mens jernet var varmt, og allerede i 1964 kom Renault 4 Parisienne, der henvendte sig til det kvindelige publikum, og i 1968 præsenterede Renault Plen Air, der var en cabriolet udgave af 4'eren.
I regn og slud skal Renault 4 ud.
Den franske minibil udmærkede sig især ved sin nærmest rette nedadgående bagdel med den proportionelt store bagsmæk og lave læssekant, hvilket i tillæg til dens terrængående egenskaber og driftsikkerhed var en af årsagerne til, at det danske postvæsen erhvervede sig mere end 8.000 Renault 4'ere fra 1962-1988. Bilen var så vellidt hos postvæsenet, at den sidste 4'er først blev taget ud af tjeneste i 1999.
Ligesom den mindre Renault 5 er relanceret i en elektrisk udgave, så er den nye Renault 4 ligeså, og også her er Renault lykkedes med at spejle fremtiden i fortiden.
Et nutidigt design med respekt for arven.
Der er mange detaljer på den elektriske 4'er, der leder tankerne hen på datidens ikon. Forrest på bilen lægger man eksempelvis straks mærke til de afrundede LED lygter, og bevæger vi os henover kølerhjelm og tag, så er disse skulpturerede - akkurat ligesom på forgængeren. På siden af bilen er dørene udsmykket med lister ligesom den tidligere Renault 4 GTL, og lige inden vi når til bilens bagende, så er det værd at bemærke, at de bagerste sideruder har samme unikke form som forgængerens.
Og hvis der var én ting, der kendetegnede datidens 4'er, så var det den unikke bagende, og også denne har Renault bibeholdt, da den elektriske Renault 4 har samme nærmest lodrette bagende med lav læssekant, og de tredelte baglygter har fået nyt liv med elegant LED lys.
Renault 4 Electric er stadig til alle.
Den elektriske Renault 4 er en 5-dørs cross-over bygget på samme platform som den mindre Renault 5, men Renault har formået at "strække stålet" noget mere, så akselafstanden kommer helt op på 262 cm, hvilket gør, at du får stort set samme kabineplads som i den ikke-elektriske Renault CAPTUR. Dét, kombineret med den øgede frihøjde på 18,1 cm og den optimerede anti-skid trækkontrol (Extended Grip), viser, at Renault stadig er på samme mission: Renault 4 skal være en bil, der kan dække langt de fleste forbrugeres behov.
4'eren kan noget, de andre ikke kan.
Renault har forkælet deres kunder med et lynhurtigt multimediesystem med sømløs Google integration siden MEGANE Electric, og ligesom det seneste indenfor sikkerheds- og førerassistenter, så går det hele igen i 4'eren (mere om det længere nede på siden).
Størrelsesmæssigt ligger bilen mellem Renault 5 og MEGANE (dog tættest på sidstnævnte), men Renault 4 har et es i ærmet, da den som den eneste af elbilerne kan lægge bag- og passagersæde helt fladt ned, så du får en lastlængde på helt op til 2,20 m. Eller sagt på en anden måde: Du kan få plads til enten et surfbræt eller en stor stige.
Sammenlign Renaults elbiler
Herunder kan du sammenligne Renault 4 med Renaults andre elektriske modeller. For sammenligningens skyld har vi inkluderet de varianter med størst batteri og længst rækkevidde på tværs af de forskellige modeller.
Renault 4 | Renault 5 | MEGANE | SCENIC | |
---|---|---|---|---|
Længde | 4.140 mm | 3.920 mm | 4.200 mm | 4.470 mm |
Bredde (sidespejle klappet sammen) | 1.790 mm | 1.770 mm | 1.860 mm | 1.864 mm |
Højde | 1.570 mm | 1.500 mm | 1.505 mm | 1.571 mm |
Akselafstand | 2.620 mm | 2.540 mm | 2.685 mm | 2.785 mm |
Frihøjde | 1.810 mm | 1.450 mm | 1.350 mm | 1.210 mm |
Bagagerumsvolumen (bagsæder oppe/nede) | 420/1.405 l. | 326/1.000 l. | 440/1.332 l. | 545/1.670 l. |
Egenvægt | 1.500 kg | 1.450 kg | 1.743 kg | 1.842 kg |
Tilladt trækvægt op til | 750 kg | 500 kg | 900 kg | 1.100 kg |
Batteristørrelse | 52 kWh | 50 kWh | 60 kWh | 87,5 kWh |
Rækkevidde pr. opladning op til | 400 km | 400 km | 442 km | 625 km |
Opladningseffekt (AC/DC) | 11/100 kW | 11/100 kW | 22/130 kW | 22/150 kW |
Tilgængelig rækkevidde efter 30 min. opladning | Ikke oplyst endnu | Ikke oplyst endnu | 300 km | 335 km |
Hestekræfter | 150 hk | 150 hk | 220 hk | 220 hk |
Tid fra 0-100 km/t | 8,5 sek. | 8,0 sek. | 7,5 sek. | 7,9 sek. |
Topfart | 150 km/t | 150 km/t | 160 km/t | 170 km/t |
Motorer, batteri & rækkevidde.
Den nye Renault 4 kommer med to forskellige kombinationer af elmotorer og batterier. Indgangsversionen, Urban Range, kommer med en 122 hk elmotor og et 40 kWh batteri, der kan tilbagelægge op til 330 km på en enkelt opladning. Dernæst finder vi Comfort Range, hvor både elmotor og batteri har fået tilført ekstra kapacitet, da vi her kigger ind i en 150 hk motor suppleret af et batteri på 52 kWh og en elektrisk rækkevidde på op til 400 km.
Begge batterier kan hurtiglade fra 15-80% på 30 min.
Udstyr & udstyrslinjer.
Renault har endnu ikke løftet sløret for, hvilke udstyrslinjer vi kan forvente at se i den nye Renault 4, men det vi ved med sikkerhed, er, at 4'eren kommer med 2 x 10" skærme ligesom Renault 5, hvor du selvfølgelig finder det anmelderroste Google Automotive godt integreret i bilens multimediesystem. Endvidere kan du også vælge, hvorvidt din R4'er skal have et fast tag med tagbøjler eller det helt nye kanvas soltag, Plein Sud, inspireret af Plein Air udgaven fra 1968.
Gør din R4 unik
Med et stort udvalg i lakeringer, two-tone farver, fælge samt trim til skærme, kofangere, tag mv. kan du kombinere din R4 på mere end 600 forskellige måder.
Konnektivitet
Reno rejsemakker.
Den intelligente avatar med personlighed er også med på rejsen, når du sætter afsted i din nye Renault 4. Reno, der første gang blev præsenteret ifm. Renault 5, er din virtuelle rejsemakker, der på baggrund af Chat GPT og læringen af dine kørevaner, kan forudse dine behov og svare dig på mange af dine spørgsmål - vel at mærke på en naturlig og konverserende måde.
Spørg Reno hvordan du skifter dæk på din bil, eller bed den om at planlægge din opladning til et bestemt tidspunkt. Uanset hvordan du vælger at bruge Reno, så har du altid selskab og hjælp lige ved hånden.
Anmelderrost Google integration.
Google Automotive er selvsagt også at finde i den nye Renault 4. Udover at være lynhurtigt og responsivt så får du serveret live trafik-, navigations- og vejrdata, så du bedre kan undgå bilkøer samt at systemet bedre kan estimere batteriets resterende rækkevidde. Ydermere kan du styre mange af bilens funktioner via den dansktalende stemmeassistent.
Renault 4 kommer med et væld af standard apps, så du kan lytte til musik, se videoer imens du lader mv. Mangler du en app, så er det blot at gå på Google Play og hente den ned til bilens bibliotek.
Apple Carplay & Android Auto.
Straks du er logget ind i bilen med din Google konto, så kan du lade din telefon ligge, da din enhed er spejlet over i bilens multimediesystem. Er du dog mest til Android Auto eller Apple Carplay, så har 4'eren selvfølgelig også de nyeste trådløse versioner af disse, dog tilbyder de ikke helt så mange håndfri funktioner, som hvis du blot bruger Google integrationen.
Glæd dig til hverdagen med MY Renault App.
Med MY Renault appen får du den største glæde ud af din elektriske Renault, da du herfra kan planlægge din opladning, forvarme bilen om vinteren og meget mere. Når først du har downloadet appen, så er opsætningen nem, og den tager ikke mere end få minutter. Har du ikke allerede MY Renault appen, så kan du downloade den her i Google Play eller her i Apples App Store.
Sikkerhed & førerassistance.
Det er (også) det indre, der tæller.
Renault 4 er en smuk bil - ingen tvivl om det. Helt fra snuden hvor grillens kontur og Renault logoet lyser op i smukt LED til den skrå bagsmæk, der desuden er elektrisk, hvilket er ret unikt for biler i denne klasse.
Men du ved, hvad man siger. Det er ikke kun det ydre, der tæller, og det ved Renault også godt. Derfor har de spækket denne attraktive bil med det seneste indenfor sikkerheds- og førerassistancesystemer.
En afslappet køretur med Renault 4.
Renault 4 Electric kommer med indbygget Safety Coach, der efter endt køretur kan give dig feedback og personaliserede råd baseret på dine kørevaner og kørestil. Man skulle dog ikke tro, det var nødvendigt, da 4'eren i forvejen hjælper og assisterer dig på fornemste vis bl.a. ved hjælp af den intelligente adaptive fartpilot, der automatisk justerer din hastighed ud fra forankørende, sving og rundkørsler, og den aktive førerassistance der tilpasser din hastighed efter vejrforholdende, og holder dig centreret i din vognbane.
Og som om det ikke var nok, så kan bilen også hjælpe dig med at parkere, da den kan overtage styringen, når der registreres en ledig parkeringsplads - alt imens du stadig styrer hastigheden.
Med sikkerheden i top.
Én ting er, at bilen assisterer dig i din kørsel, men Renault 4 passer også godt på dig og dine medpassagerer vha. intelligente sensorer, der bl.a. kan aktivere nødbremsen for at forhindre kollision med fodgængere, cyklister og andre køretøjer. Endvidere kan bilen advare dig om kollisionsrisici, når du forsøger at skifte vognbane, ved at den automatisk korrigerer din kørselsretning.